Reference - Pencil+ Stroke
튜토리얼&번역/Pencil+ 3 Manual 번역 2015. 3. 11. 19:37 |1.Coordinates Rollout
The difficult task of creating strokes that look like they were handwritten has now become
easier thanks to a wealth of configuration items.
In addition to obvious stroke parameters such as size, spacing of angle, a wide range
of advanced parameters can be configured, such as stroke curvature, variations based on the
shape of a 3D model, stroke size or alpha reduction based on the curvature, etc.
손그림같아 보이는 스트로크를 만드는 것의 어려움은, 풍부한 아이템들로 인해 매우 쉬워졌습니다.
덧붙여, 진보된 파라메터의 크기나 각도의 공간같은 명확한 스트로크 변수들은 조정이 가능합니다.
예를 들어 스트로크의 굴곡이나 3d 모델의 형태에 기인한 다양함이나, 굴곡 기반의 스트로크 사이즈,
알파감소값 같은 것들 말이죠.
In pencil+3, thanks to the use of general map,effects can now also be
applied to standard materials.
펜슬플러스3에서는 제네럴맵의 사용덕분에, 효과는 일반적인 재질에도
효과가 적용됩니다.
Coordinates
[Stroke] coordinate parameters. The parameters usege is similar to thier Max equivalents.
스트로크의 좌표 변수들입니다. 이 변수들의 사용법은 맥스에서와 같습니다.
Texture
Applies a texture map to a surface. Select the type of coordinates from the [Mapping] list.
표면에 텍스쳐를 적용합니다. [Mapping] 리스트에서 좌표의 타입을 선택하세요.
Environment
Applies an environment map. Select the type of coordinates from the [Mapping] list.
환경맵을 적용합니다. [Mapping] 리스트에서 좌표의 타입을 선택하세요.
Mapping
The available options vary depending on whether a [Texture] mapping or an [Enviroment]
mapping is selected.
선택되어 있는 것이 [Texture]맵핑인지, [Environment]맵핑인지에 따라 옵션이 좌우됩니다.
Explicit Map Channel
Use an arbitrary map channel. When this option is chosen, the Map Channel edition box
becomes active, allowing you to choose from channel 1 to 99.
임의의 맵 채널을 사용합니다. 이 옵션이 선택되면, 추가선택 맵채널 박스가 활성화되고,
1부터 99까지의 채널을 선택할 수 있게 됩니다.
Vertex Color Channel
The assigned vertex color is used as the channel.
선택된 버텍스의 색이 채널로 사용됩니다.
Planar from Object XYZ
Uses a planar mapping based on the object's local coordinates. When using planar mapping,
the map is not projected on the object's background at rendering time if[Show Map on Back]
is not checked.
오브젝트의 기존 좌표체계에 기준한 평평한 맵핑을 사용합니다.
이 평평한 맵핑을 사용시에 만약 [Show Map on Back]이 체크되어 있지 않다면,
렌더를 걸면 오브젝트의 뒷면에는 영사되지 않습니다.
Planar from World XYZ
Uses a planar mapping based on the scene's world coordinates ( independent from the object's
bounding box). When using planar mapping, the map is not projected on the object's background
at rendering time if [Show Map on Back] is not checked.
씬의 월드 좌표체계에 기반한 평평한 맵핑을 사용합니다.(오브젝트의 경계박스에 독립적인 )
이 평평한 맵핑을 사용시에 만약 [Show Map on Back]이 체크되어 있지 않다면,
렌더를 걸면 오브젝트의 뒷면에는 영사되지 않습니다.
Spherical Enviroment, Cylindrical Enviroment, Shrink-wrap Enviroment
The map is projected on the scene but it is mapped on hidden background objects.
화면에 영사되지만 , 숨겨진 배경오브젝트들에도 맵핑됩니다.
Screen
Projected as a flat backdrop on the scene. Identical to Pencil+1 and 2.
화면의 평평한 배경에 영사됩니다. 펜슬플러스1과 2때와 같습니다.
Show Map on Back
When checked, the map is projected on the object's background at rendering time for planar
mappings too( when using [Planar from Object XYZ] or [UVW Mapping] modifier ).
When unchecked, the object's background is not rendered for Planar Mapping.
It is checked by default. This checkbox is only active when the [Tile] option is off both
dimentions. The effect can only be seen once the scene has been rendered.
체크되면, planar 맵핑을 사용시에([Planar from Object XYZ]나 [UVW Mapping] 모디파이어를 사용시에 )
오브젝트의 배경까지 렌더링됩니다. 체크가 꺼지면, 플래너 매핑시에 랜더링되지 않습니다.
기본 셋팅으로 체크되어 있습니다. 이 체크옵션은 [Tile] 옵션이 양방향 모두 꺼져 있을 시에
활성화됩니다. 효과는 랜더시에 한번만 보여집니다.
Offset
Modifies the position of the map in the UVW coordinates. The movement of the map is
relative to its size. For example, to move the map the equivalent of its width to the left
and the equivalent of half its height down, input -1 in the [U Offset] field and 0.5 in the
[V Offset] field.
UVW 좌표계의 맵 위치를 수정합니다. 맵의 움직임은 맵의 사이즈에 기인합니다.예를 들어,
맵의 폭 만큼 좌측으로, 그리고 높이의 반만큼 아래로라면, [U Offset]필드에 -1을,
[V Offset] 필드에 0.5를 입력합니다.
UV,VW,WU
Modifies the mapping coordinate system used for the map. The UV coordinates ( default )
project the map on surfaces as if using a slide projector. The VW coordinates and WU
coordinates rotate the map perpendicularly to the surface.
맵에 사용된 맵핑 좌표체계를 수정합니다.
UV체계는 slide projector를 사용하여 표면을 씌웁니다.
VW체계와 WU체계는 표면에 수직으로 맵을 회전시킵니다.
Tiling
Specifies how many times the map is tiled ( repeated ) along each axis.
맵을 축에 따라 얼마나 반복시킬지 정합니다.
Mirror
Mirrors the map from left to right ( U axis ) or top to bottom(V axis).
맵을 좌측에서 우측으로 (U axis) 반전시키거나, 위에서 아래로 반전시킵니다.
Tile
Activates / deactivates tiling along the U of V axis.
타일링을 키거나 끕니다.
Angles U,V,W
Rotates the map along the U,V or W axis ( value in degrees).
맵을 회전시킵니다.
Rotate
Displays the schematic [Rotate Mapping Coordinates ] dialog box. Using this dialog
box, the map can be rotated by dragging an acr ball diagram.
[Rotate Mapping Coordinates] 창을 엽니다. 이 창을 사용하면,
아크볼 다이어그램을 드래그해서 맵을 회전시킬 수 있습니다.
Blur
This parameters has no effect on Pencil+3 Strokes. Please use Line Antialiasing instead.
이 변수는 펜슬플러스 스트로크에 영향을 주지 않습니다. 대신 'Line Antialiasing'을 쓰세요.
Blur Offset
This parameters has no effect on Pencil+3 Strokes. Please use Line Antialiasing instead.
이 변수는 펜슬플러스 스트로크에 영향을 주지 않습니다. 대신 'Line Antialiasing'을 쓰세요.
2. Stroke Rollout
Presets
Loads previously saved parameter settings. The settings of all rollouts are saved except
for the contents of the [Coordinates] rollout and the [Map channel].
이전에 저장된 변수값들을 불러옵니다. 좌표체계와 맵채널 관련된 것들을 제외하고 모두 저장됩니다.
Location of the settings file:
Windows XP:C:\Documents and Settings\All Users\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_preset_stroke.txt
Vista and above:
C:\Users\Public\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_preset_stroke.txt
Add
Saves the settings in [Presets]. Press the [Add] button after typing the presets name
in the [Presets] field.
[Presets]에 셋팅값을 저장합니다. 이름을 지정하고 Add 버튼을 누르세요.
Delete
Deletes the settings in [Presets]. Press the [Delete] button after selecting the [Presets] you
wish to delete.
[Presets]에 저장된 셋팅값을 지웁니다. 지우고싶은걸 선택하고 Delete 버튼을 누르세요.
Color
Defines how colors are applied to strokes.
스트로크에 적용할 색을 지정합니다.
Blend Mode
Select the method used to blend stroke colors.
*When used with a standard material or other non-Pencil+3 Material, this effect cannot be
applied. This feature only applies to Stroke Lists of Pencil+3 Materials.
스트로크의 색을 섞을 방법을 선택합니다.
만약 일반 재질이나 펜슬플러스 이외의 재질을 사용할 경우, 이 효과는 적용되지 않습니다.
펜슬플러스의 스트로크 리스트에만 적용됩니다.
Amount
Adjusts the blending intensity.
블렌드값의 강도를 조절합니다.
Color
Selects the base color applied to the stroke.
스트로크에 적용될 기본 색을 고릅니다.
Map Opacity
Adjusts the opacity of the map.
맵의 불투명도를 조절합니다.
Map Check Box
Enables / diables the selected map.
선택된 맵을 키고 끕니다.
Map Selector button
Applies a map to the stroke color.
맵을 스트로크의 색에 적용합니다.
Basic Parameters
Basic parameters of the strokes.
The parameters 'Random' are used to add randomness to their corresponding setting
values. These values are used for 'Stroke Animation'. Bigger random values have a
stronger impact on the stroke animation.
스트로크의 기본 변수들입니다.
변수중 'Random'은 셋팅된 값에 반응하여 랜덤함을 더해주는 옵션입니다.
이러한 변수들은 스트로크 애니메이션에 사용됩니다.
큰 랜덤값은 스트로크 애니메이션 시에 큰 효과를 줍니다.
Size
Adjusts line thickness.
선의 두께를 조절합니다.
Line Antialiasing
Adjusts the intensity of the anti-aliasing applied to the stroke lines.
스트로크 선의 안티앨리어싱 강도를 조절합니다.
Length
Adjusts stroke length.
스트로크의 길이를 조절합니다.
Horizontal Space
Adjusts the horizontal space between strokes.
스트로크간의 수평공간 사이의 값을 조절합니다.
Vertical Space
Adjusts the vertical space between strokes.
스트로크같의 수직공간 사이의 값을 조절합니다.
Angle
Adjusts the angle of strokes.
스트로크의 각도를 조절합니다.
Curvature
Adjusts the curvature of complete strokes.
완료된 스트로크의 굴곡 값을 수정합니다.
Shape Dependence
Modifies the curvature of the strokes based on the shape of the object
to which the material is applied.
재질이 적용된 오브젝트의 모양에 근거해,스트로크의 곡률을 조정합니다.
3.Coodinates Extension Rollout
Coordinates Extension
Extension to the parameters defined in the Coordinates rollout.
좌표계 셋팅에서 정해놓은 변수들의 추가 셋팅영역입니다.
Random Offset U/V
Randomizes stroke offset.This value is used for Stroke Animation. A bigger value has a
stronger impact on the stroke animation.
스트로크의 시작점을 랜덤화합니다. 이 변수는 스트로크 애니메이션에 사용됩니다.
큰 값은 큰 효과의 스트로크 애니메이션을 만듭니다.
Coordinate Origin
Adjusts the coordinates used by strokes. This parameter is active when [Environment] is
selected in the [Coordinates] rollout.
스트로크가 사용하는 좌표체계를 수정합니다.
Screen Center
Stroke drawing uses the screen's center as reference.
화면의 중심을 기점으로 스트로크를 그립니다.
Object Center
Stroke drawing uses the object's origin as reference.
오브젝트의 기준점을 기준으로 스트로크를 그립니다.
( 움직이는 gif인데 큰 차이는 모르겠다 )
Z Reduction
Active when [Coordinate Origin] is set to [Object Center]. Makes it possible to
reduce the size of the strokes based on the distance to the camera.
[Coordinate Origin] 값이 [Object Center]로 되어있을 때 활성화됩니다.
카메라와의 거리값에 근거하여, 스트로크의 크기를 줄입니다.
Start
Defines the starting point for stroke reduction.
스트로크값 줄이기의 시작점을 지정합니다.
End
Defines the end point for stroke reduction.
스트로크값 줄이기의 끝점을 지정합니다.
4. Noise Rollout
Noise
Applies noise effects to strokes. The parameters usage is similar to their Max equivalents.
스트로크에 노이즈효과를 적용합니다. 맥스에서의 사용과 비슷합니다.
On
Enables / disables the application of noise effects to the strokes.
스트로크에 적용된 노이즈효과를 키거나 끕니다.
Amount
Adjusts the intensity of the fractal function in percentage. No noise is applied when the amount
is zero. The map becomes purely noise when the amount is 100. Defaults to 1.0.
노이즈효과를 퍼센티지로 조정합니다. 0이면 노이즈효과는 적용되지 않습니다.
100이면 순수한 노이즈 상태가 됩니다. 기본값은 1.0입니다.
Levels
In technical terms, this is the iteration number. Defines the number of times the function is
applied. The effect of [Level] is affected by the value of [Amount]. As [Amount] increases, the
magnification effect of [Level] also increase. The range is 1 to 10, and defaults to 1.
기술적인 측면에서, 이는 반복 숫자입니다. 반복의 숫자를 정하면, 기능에 적용됩니다.
[Amount]의 수치에 따라 [Level]의 효과가 증가합니다. [Amount] 수치가 증가하면
[Level]의 확대효과도 증가합니다. 1부터 10까지의 값을 가지며, 기본치는 1입니다.
Size
Adjusts the scale of the noise function related to the geometry. Very small values generate
white noise. Large values may have almost no effect due to the face that the scale might
exceed the scale of the geometry. The range is 0.001 to 100 and defaults to 1.0.
기하학에 근거해, 노이즈효과의 크기를 조절합니다. 아주 작은 값은 하얀 노이즈를 만듭니다.
Animate
Enable / disables the animation of the noise effect.
노이즈효과의 애니메이션을 키고 끕니다.
Phase
Adjusts the speed of the noise function animation.
노이즈효과 애니메이션의 속도를 조절합니다.
5. Size Reduction Rollout
Size Reduction
Applies size reduction to single strokes.
하나의 스트로크에 크기감소를 적용합니다.
Enable
Enable / disables the [Size Reduction] effect.
크기감소 효과를 키고 끕니다.
Random
Randomizes the [Stroke Curve].
스트로크 커브를 랜덤화합니다.
Stroke Curve
Modifies stroke size based on the specified curve.
특정 곡선에 맞춰 스트로크의 사이즈를 조정합니다.
Normal ( function disabled)
일반 ( 기능 끔 )
Linear modification.
직선 수정
Arch-shaped modification.
호모양 수정
Ripple-shaped modification.
물결 수정
Make Default
Makes the current settings the initial default values.
현재의 셋팅값을 기본값으로 만듭니다.
Location of the settings file:
Windows XP:
C:\Documents and Settings\All
Users\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_stroke.ini
Vista and later:
C:\Users\Public\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_stroke.ini
To restore factory default values, delete the file 'pencil+3 stroke.ini' above and restart Max.
완전 초기값으로 되돌리려면, 위의 경로에 있는 ini 파일을 삭제하고 맥스를 다시 시작하세요.
Copy/Paste
Allows copying the [Stroke Curve] data to other [Size Reduction] or [Alpha Reduction] rollouts.
[Stroke Curve] 데이타를 다른 [Size Reduction] 혹은 [Alpha Reduction] 항목에 복사합니다.
6. Alpha Reduction Rollout
Alpha Reduction
Applies opacity reduction within indivisual strokes.
불투명값의 감소를 각각의 스트로크에 적용합니다.
Enable
Enable / disables the [Alpha Reduction] effect.
불투명값 감소 효과를 키고 끕니다.
Random
Randomize the [Stroke Curve].
랜덤화합니다.
Stroke Curve
Modifies stroke opacity based on the specified curve.
위와 거의 흡사하니 번역 생략
Make Default
Makes the current settings the initial values.
Location of the settings file:
Windows XP:
C:\Documents and Settings\All
Users\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_stroke.ini
Vista and later:
C:\Users\Public\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_stroke.ini
To restore factory default values, delete the file 'pencil+3_stroke.ini' above and restart Max.
Copy/Paste
Allows copying the [Stroke Curve] data to other [Size Reduction] or [Alpha Reduction] rollouts.
7.Color Range Rollout
Color Range
Applies a color change to each stroke based on the stroke base color.
스트로크의 기본 색에 기초해서, 색변화를 각각의 스트로크에 적용합니다.
RGB
Specifies the range of colors that can be applied to stroke using the 'RGB'(red,green,blue) color space.
RGB를 사용합니다
HSV
Specifies the range of colors that can be applied to stroke using the 'HSV'(hue,saturation,value) color space.
HSV를 사용합니다.
Make Default
Makes the current ....... 위와 동일.