튜토리얼&번역/Pencil+ 3 Manual 번역

Reference - Pencil+ Material (1) pencil+ material

夢現 和 2015. 3. 9. 16:41

1. Basic Parameters Rollout




Basic Material

Selects the material to be processed by Pencil+.
Usually, standard materials are used, but it can also be used on [Multi-/Sub-Objects].
In such cases, every Pencil+ setting can be applied to the entirety of the [Multi-/Sub-Objects], making it possible to edit large quantities of materials efficiently.
Also, when using [Multi-/Sub-Objects] on basic materials and that Pencil+ 3 materials are used within these [Multi-/Sub-Objects], the settings of the Pencil+ 3 materials within the [Multi-/Sub-Objects] take precedence.

펜슬플러스로 진행될 수 있도록 재질을 설정하세요.
보통의 경우, 일반적인 재질이 사용되지만 [Multi-/Sub-Objects] 역시 사용할 수 있습니다.
그러한 경우, 펜슬플러스의 모든 셋팅이 [Multi-/Sub-Objects] 전체에 적용되며, 
많은 양의 재질을 효과적으로 편집할 수 있게 됩니다.

또한,[Multi-/Sub-Objects] 에 기본 마테리얼을 사용할 경우,그리고 펜슬플러스 재질이 이러한 [Multi-/Sub-Objects]에서
사용되고 있을 경우, [Multi-/Sub-Objects] 에서 사용되고 있는 펜슬플러스의 셋팅이 선행적용 됩니다. (?)





                                Example where [Multi-/Sub-            Example where [pencil+ 3 material]
                           Objects] were applied to a               were applied withjin [Multi-/Sub-Objects].
                           basic material

                                [Multi-/Sub-Objects]가                  펜슬플러스3 마테리얼을 [Multi-/Sub-Objects]의
                                기본재질로 설정된 예                      내부에 적용된 예 


Shade

Adjusts the shading intensity of the base material.
This parameter has an impact when the [Color] checkbox of the [Zone Color] group is disabled, when the [Blend Mode] is set to a value other than [Normal] or when the blend [Amount] is reduced.

명암

기본 재질의 명암의 강도를 조절합니다.
이 파라메터는, [Zone Color]의 [Color] 그룹의 체크박스가 해제되어 있고 ,
Blend Mode의 값이 Normal 이외의 것으로 되어있거나, 아니면 Blend의 Amount 값이 줄어들고 있을 때 효과를 발휘합니다.

 




Highlught -----------------------------------------------

 handles the specular reflection settings. 
 specular reflecion 값을 설정합니다.


Blend Mode
Selects how  to blend the specular reflection light.
specular reflection light를 어떻게 보간할지 결정합니다. 

Amount
Adjusts the intensity of the blending
보간값의 강도를 결정합니다.

Color
Selects the color of the specular reflection light.
specular reflection light의 색을 선택합니다.

Map Opacity
Adjusts the opacity of the applied map.
적용된 맵의 불투명도를 조절합니다.


Map Check Box
Enable / disables the map
맵을 활성화/비활성화 합니다.


Map Selector Button
Select a map to affect the specular reflection.

specular reflection을 적용할 맵을 선택합니다.



Specular Level

Adjusts the intensity of the specular reflection light.

specular reflection light의 강도값을 조절합니다.



Specular Level Map Selector Button

Selects a map to affect the intensity of the specular reflection lights.

specular reflection light에 영향을 주는 맵소스를 선택합니다.


Glossiness

Adjusts the intensity of the glossiness which has an impact on the size of the

specular reflection

specular reflection의 일부 영역에 있는 광의 정도값을 조절합니다.



Glossiness Map Selector Button

Selects a map to affect the intencity of the glossiness.

광의 정도값에 영향을 끼칠 맵을 선택합니다.



Sharpness

Adjust the sharpness of the specular reflection.


specular reflection의 날카로움 정도를 조절합니다. 


Squash

Adjust how strongly the shape of the object influences the specular reflection.

오브젝트의 형태가 얼마나 강하게 specular reflection에 영향을 끼치는지에 대한 수치를 조정합니다.


Anisotropic

Creates elliptic anisotropic reflection highlights.

타원형 비등방성 reflection highlight를 만듭니다.


Orientation

Specifies the direction of the anisotripic reflection.

비등방성 반사의 방향성을 지정해줍니다.



Diffraction Effect

Creates highlights that curve along with the shape of the object.

(회절효과)

오브젝트의 형태에 맞게 굽은 highlight를 만듭니다.


Range

Adjusts the range of the diffraction effect.

회절효과의 범위를 설정합니다.


Apply Map Channel to Normal

Creates highlights that use the map channel as normal vector information.


High level highlight control can be achived by combining it with the conversion to normal map channel

function of the [Pencil+ 3 Normal Copy] modifier.

맵채널을 노멀벡터값으로 사용하는 highlight를 만듭니다.

Pencil+3 Normal Copy 모디파이어에 있는 'conversion to normal map channel' 기능을 사용하여

합친다면, 높은 수준의 highlight 컨트롤이 가능합니다. 



Channel

Assign a map channel number

맵 채널에 숫자를 부여합니다.



















Bump-----------------------------------------

Parameters for the bump effect.

bump 효과에 대한 변수들입니다.

On

Enables/ disables the bump effect.

bump 효과를 키고 끕니다.


Amount

Adjusts the intencity of the bump effect.

bump 효과의 강도를 조절합니다. 


Map Selector Button

Selects a bump map.

bump 맵을 선택합니다.







Reflection ----------------------------------------

Parameters for the reflection effect

반사 효과에 대한 변수들입니다.



On

Enable / disables the reflection effect.

반사효과를 키고 끕니다.


Amount

Adjust the intencity of the reflection effect.

반사효과의 강도를 조절합니다.


Map Selector Button

Select a reflection map.

반사맵을 선택합니다. 






Stroke Animation ----------------------------------------

Animate [Strokes] based on the random values defined in the Strokes setting of the [Zone].

Stroke 항목에서 셋팅된 값을 베이스로, 랜덤하게 Stroke를 애니메이션 합니다.

Animate

Actives / disactivates the stroke animation effect.

Stroke 애니메이션을 키고 끕니다.


Intervals

Specifies the stroke animation interval in frame units.

Stroke 애니메이션의 사이값을 지정합니다.


Apply in Motion Only

Only applies [Stroke Animation] to objects to which a [Material] is applied and only when that

object moves or changes shape. Can only be enabled when [Animation] is activated. Note that

this function is not compatible with network rendering.

맵이 지정되어있고, 오브제긑가 움직이거나 형체가 변할 시에만 stroke 애니메이션이 작동하도록 합니다.

[Animation]이 작동시에만 활성화됩니다.

이 기능은 네트워크 렌더링을 지원하지 않습니다.



Others -----------------------------------------------

Special settings related to Strokes.

선(Strokes)과 관련된 특별한 설정입니다.


Render Strokes Only

Only the strokes defined in the [Zone] are rendered.

[Zone]에 지정된 선들만 렌더링됩니다.


Remove Hidden Surface

Hidden surfaces of objects are not drawn.

물체의 가려진 부분은 그리지 않습니다.


                     Normal rendering              [Render Strokes Only] enabled     [Remove Hidden Surface] enabled

                       일반 렌더링                      선만 그리기 켰을 때                    가려진부분 안그리기 켰을때


Stroke Scale

Alters the stroke size of all zones.

모든 zone에 있는 선들의 크기를 바꿉니다.



Line Function

Button used to access the [Pencil+ 3 Material] line edge detection settings.

See [Line Functions] rollout section for details.

[Pencil+ 3 Material] 의 라인섹션으로 갑니다. 


Advanced

Button used to access the extended functions of [Pencil+3 Material]. See the

[Advanced Settings] rollout section for details.

[Pencil+ 3 Material]의 Advanced Settings 항목으로 갑니다.


















2.Gradations Rollout



Gradations ------------------------------------------------

Works with the Zone rollout location information to allow  visual control of the shader.

쉐이더의 시각적인 부분을 영역의 위치지정으로 컨트롤합니다. 


Gradation Presets

Load previously saved gradation settings. Only the values for [Position],[Zone ID] and [Zone Color]

are saved.

이전에 지정된 그라데이션 셋팅을 불러옵니다. 

저장되고 불러오는 값은 '위치', '영역의 ID', '영역의 색' 세가지 뿐입니다. 


Location of the settings file:
Windows XP:
C:\Documents and Settings\All Users\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_preset_gradation.txt
Vista and later:
C:\Users\Public\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_preset_gradation.txt

파일의 폴더위치 참고.



Add

Saves the settings in [Presets]. Press the [Add] button after typing the presets name in the [Presets] field.

셋팅된 값들을 Preset에 저장합니다. 필드에 이름을 지정한 다음 Add 버튼을 누르세여.


Delete

Delete the settings in [Presets]. Press the [Delete] button after selecting the [Presets] you wish to delete.

Preset에 저장된 값을 지웁니다. 당신이 지우고싶은 프리셋값을 찾고, Delete 버튼을 누르세여.


Gradation Bar

Drag any of the flags to control its [Zone] boundary. Double-click a flag to use the color selector dialog box.

Also,double-click the space between 2 flags to add a new [Zone] at that location. Use the [Delete Key] to 

delete [Zones].

플래그를 드래그해서 영역의 경계를 수정합니다.

플래그를 더블클릭하면 색깔을 수정하는 창이 뜹니다.

또한, 두 플래그 사이의 영역을 더블클릭하면, 새로운 영역을 만들 수 있습니다.

Delete Key 버튼을 눌러 영역을 삭제하세요.





By using the [Ctrl],[Shift] and [Alt] keys, it is possible to simultaneously adjust multiple flags.

컨트롤키, 시프트키, 알트키를 사용해서 동시에 여러개의 플래그들을 조절하세요.

      컨트롤키 : 영역을 치환합니다.

     컨트롤+알트키 : 영역을 복제합니다.

     시프트키 : 

     시프트+알트키:


[Zone] flags exist as [Minimum value] and [Maximum Value] pairs. When applying the shader,

the minimum and maximum values of every zone are displayed as overlapping.

To reduce the number of zones, move the flags of the undesired zones left. If you move the flags

to the right, the [colors] of the now  hidden[zones] will still be rendered and you might not

obtain the desired result.


영역은 최대값과 최소값이 같이 짝으로 존재합니다. 

쉐이더에 적용될 시에, 모든 영역에 있는 최대값과 최소값이 중첩되듯 표시됩니다.

영역의 숫자를 줄이려면, 원하지 않는 영역을 왼쪽으로 이동시키세요.  영역을 오른쪽으로 이동시키면,

방금 보이지 않게 한 영역의 색도 렌더링되므로, 원하는 결과를 얻지 못할겁니다.


Make Default

Sets the initial values of every gradation zone's [Positions], [Blend]Modes, Blend [Amount] and

Base[Color].

Press the [Make Default] button to save the values of the currently selected material as the default values.

모든 그라데이션의 위치값, blend모드, blend의 값과 기본 색상을 기본값으로 설정합니다.

현재 설정된 것들을 저장하려면 Make Default 버튼을 누르세요.



Location of the settings file:
Windows XP:
C:\Documents and Settings\All Users\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_gradation.ini
Vista and later:
C:\Users\Public\Documents\PSOFT\Pencil+3\pencil+3_gradation.ini

파일위치 참고.


To restore factory default values, delete the file "pencil+3_gradation.ini" above and restart Max.

제공되는 초기값으로 되돌리려면, 위에 표시된 ini 파일을 지우시고 맥스를 다시 시작하세요.


Copy/Paste

Used to copy the [Zone] location information to another [Pencil+3 Material].

다른 pencil+3 Material에 복사할때 쓰세요.







3. Zone Rollout



Zone Tabs

The number of [Zones] that are assigned in Pencil+ is determined freely using the gradation bar.

Each tab contains the same configuration items as one of the [Zones].

The Maximum number of zones is 200.

Pencil+에 적용되어 있는 영역의 수는, 그라데이션바를 사용하는데 있어 자유롭게 정할 수 있는

갯수입니다. 각 탭에는 영역과 같은 구성을 가집니다.

최대수는 200입니다.


Positions

Min/Max

Defines the minimum and maximum positions of the [Zone]'s area.

영역의 최대,최소 위치값을 정합니다.


Zone ID

Assigns an ID number between 1 and 8 to each zone. Makes it possible to use detailed settings

when outputting separately components as composition elements when using [Pencil+ 3 Material Output].

1과 8 사이의 값으로, 각 영역에 ID 숫자를 부여합니다. 

이는 Pencil+ 3 Material Output을 사용해서, 각 구성 물품들을 따로따로 추출시에 세부적인 셋팅이 가능해집니다.



Zone Color

Color Checkbox

Activates / deactivates zone color settings. When the checkbox is deactivated, 

the material defined in the [Basic Material] group is drawn.

영역의 색 셋팅을 키고 끕니다. 체크박스가 꺼져있으면, 기본 재질에 설정되어 있는 재질이

그려집니다.


Blend Mode

Selects how  to blend zone colors.

영역의 색을 어떻게 보간할지 결정합니다.


Amount

Adjusts the intensity of the blending.

보간값의 강도를 결정합니다.


Color

Defines the base color used for the zone.

영역에 사용되는 기본 색을 정합니다.


Map Opacity

Adjusts the opacity of the selected map.

선택된 맵의 불투명도를 조절합니다.


Map Check Box

Enables / disables the map

맵을 켜고 끕니다.


Map Selector Button

Applies a map to the [Zone Color].

영역의 색에 맵을 적용합니다. 














Stroke List

Using the stroke list, you can add from 1 to 100 [Strokes] to each [Zone]. Strokes are processed

in order, starting from stroke number 1, just like layers. Strokes 1 is the lowest layer while the stroke

with the highest number is the highest layer. [Pencil+3 Stroke] maps are applied automatically to the

strokes added here.

stroke 리스트를 사용해서, 1부터 100까지 stroke를 각각의 영역에 추가할 수 있습니다.

stroke는 순서에 따라, 1stroke에서 시작해서, 마치 레이어처럼 처리됩니다.

stroke1은 가장 낮은 레이어이고, 가장 높은 숫자의 stroke가 가장 높은 레이어처럼 처리됩니다.

여기서 추가된 stroke들이 [Pencil+ Stroke]의 맵에 자동으로 적용됩니다.


Set Number

Assigns a number between 1 and 100 to the [Stroke].

stroke에 1부터 100사이의 값을 지정합니다.


Add

Adds a [Stroke].

stroke를 추가합니다.


Delete

Displays the stroke deletion dialog.

삭제한 stroke의 리스트를 보여줍니다.


Stroke Check Box

Activates / deactivates the matching stroke.

선택한 stroke를 활성화/비활성화 합니다.


Stroke

Displays the applied [Stroke].

적용된 stroke를 보여줍니다.


Stroke Sets Coyp / Paste

Copies [Stroke Sets] that have an active [Stroke] checkbox.

[Paste] overwrites the original settings in the same order

as when the [Coly] was made.


체크박스에 활성화된 stroke의 리스트를 복사합니다.

Paste를 누르면, Copy가 만들어진 시점과 같은 순서로, 기존의 셋팅 위에 겹쳐집니다.